Groot Omroepkoor zingt weer!

Geachte vriend van het Groot Omroepkoor,

 

Eindelijk weer samen, heerlijk, maar wel op veilige afstand.

 Repetities zijn in volle gang voor verschillende concerten.

 Kijkt u op www.grootomroepkoor.nl voor meer informatie.

 

 

 Vriendenactiviteiten in onze studio blijven nog even uit.

In plaats daarvan heeft u in de speciale nieuwsbrief van 11 september een link ontvangen naar een exclusieve opname, op Vimeo, van onze a capella repetitie in Tivoli Vredenburg. 

 

Jessica, Nicoline, Jan, Annelie, Annette en José

 

 

Repetitiebezoek exclusief voor vrienden

Bijwonen van een openbare repetitie met Eric Whitacre op 25 maart in MCO studio 4 voor het concert op 28 maart, zaterdag matinee in het Concertgebouw Amsterdam. 

meer informatie

Whitacre – Three flower songs Britten – Five flower songs Whitacre – The sacred veil (opdrachtwerk Los Angeles Master Chorale, Grant Gershon, Monash University/Academy of Performing Arts en NTR ZaterdagMatinee – Nederlandse première)

Eric Whitacre returns to the Groot Omroepkoor ‘The hottest thing in choral music’ – Eric Whitacre maakt grote indruk als dirigent en als componist. Koorwerken als Sleep, Water Night en The Seal Lullaby behoren inmiddels wereldwijd tot het meest geliefde koorrepertoire. Met het Groot Omroepkoor bewijst hij opnieuw: ‘the fuss is not about nothing’.

Fusie tussen ‘klassiek’ en ‘populair’ Zijn muziek wordt wel omschreven als ‘een fusie tussen klassieke en moderne populaire muziek die direct onder de huid gaat zitten’. Zijn toegankelijke muziek en multimedia-projecten als het Virtual Choir Project via YouTube maken hem ‘the hottest thing in choral music’. Eric Whitacre zegt zelf per ongeluk dirigent en componist geworden te zijn, maar het Groot Omroepkoor kan zich nauwelijks een dirigent wensen met een beter begrip van de menselijke stem.

Opdrachtcompositie: The sacred veil The sacred veil, geschreven in opdracht van onder andere de NTR ZaterdagMatinee, bevat weer alle ingrediënten die de componist Whitacre typeren. Hij baseerde zich op een aangrijpende gedichtencyclus van zijn vriend Tony Silvestri, die daarmee de dood van zijn jonge vrouw verwerkte. Zowel de tekst als de muziek bezingen de dood niet als einde, maar als een weg door een spiegel, een weg naar een andere dimensie.

 

Kortingskaarten voor Dvořáks Stabat Mater

       vrijdag 10 april 2020 – 20u15

       TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal

meer informatie

Groot Omroepkoor
James Gaffigan, dirigent
  • Radio Filharmonisch Orkest, orkest
  • Michael Gläser, koordirigent
  • Jennifer Davis, sopraan
  • Aigul Akhmetshina, alt
  • Edgaras Montvidas, tenor
  • Jan Martiník, bas

Eerbetoon an Maria

De meest tragische periode in zijn leven beleefde Antonín Dvořák tussen 1875 en 1877, toen hij en zijn vrouw drie kinderen verloor. Was het toeval dat hij zich toen zette aan het componeren van een Stabat Mater, de klaagzang van Maria over haar aan het kruis gestorven zoon Jezus? Dvořák dacht aan een werk voor de concertzaal en niet voor kerkelijk gebruik. Zijn stijl is weelderig en hoog-romantisch. Tussen alle droeve klanken is ook ruimte voor opgewekte toonsoorten. Dvořák laat het koor en de vier solisten soms wanhopig klinken, en dan weer berustend. Zo dringen ze door tot het diepste van onze ziel: hier klinkt oprechte rouw.